Follow by Email

Wednesday, March 14, 2012

Why use lemmas and sublemmas?

Copying from :  http://gowers.wordpress.com/2011/10/07/basic-logic-tips-for-handling-variables/#comment-12274 by Terrance Tao

This is one reason why it is good, when writing a lengthy argument, to encapsulate parts of the argument into lemmas and sublemmas, so that variables that are created for the sole purpose of proving one of these lemmas are automatically removed from the scene by the end-of-proof symbol, thus reducing clutter in the ambient “namespace”. (This is also why it is bad form to “reach into” the proof of such a lemma and use statements that involve variables whose scope is limited to that proof, to assist an argument outside of that proof.)

Thursday, March 8, 2012

Leaky Bucket and Token Bucket

Just a quick note to self. Both are used for traffic policing (shaping), even in a simulated setting.
The main difference is that the Token Bucket allows bursts, while Leaky bucket doesn't. 

Thursday, March 1, 2012

مقالة قديمة

كنت أقلب أوراق دروس الفرنسية القديمة اليوم، ووجدت فيهم مقالة قديمة مكتوبة بخط اليد (بالعربية) وهذه التدوينة تنقلها هنا (بدون تنقيح لغوي). لا تنسوني من دعائكم.

نحن أمة لم نوجد للهو بل وجدنا للعمل وإعمار الأرض. لم يمنعنا الله من وسائل اللهو المشروعة ولكن ليس هدف وجودنا على قيد الحياة هو أن نلهو. معنى ذلك أننا لا نذهب إلى العمل من أجل إحراز المال لننفقه على اللهو والراحة، بل أننا نعمل لنعمر الأرض ونطيع الله ونستعين بأرزاقنا على نفقات الحياة من مأكل ومشرب ونتصدق منه وندفع الزكاة. فنحن نُسأل عن مالنا من أين أكتسبناه وفيم أنفقناه ونُسأل أيضاً عن شبابنا فيم أفنيناه. فإن كنا أفنيناه لجمع المال للهو والنزهة والترف وما إلى ذلك حتى وإن كان من المتع الحلال فإنه لن يضيف إلى ميزانك إلا طول الحساب لأن من كثر ماله طال حسابه. وإن كان من أجل الله والعمل والأستعانة على ظروف الحياة والتصدق بارك الله فيه وزادك منه وأصبح معونة لك على دنياك ودين لك في آخرتك. فأتقوا الله وأتقنوا العمل ولا يكونن هدفكم لهو مؤقت في الحياة الدنيا فإن ما عندكم فان وما عند الله باق فأتقوا الله العظيم ينصركم وأستغفروه يغفر لكم.